نشست نقد فیلم پرتقال خونی با حضور نیوشا ضیغمی

نشست نقد فیلم پرتقال خونی در روز چهارشنبه ۱۸ آبان ماه، ساعت ۱۷٫۳۰، در پردیس سینمایی رازی برگزار شد، سیروس الوند( کارگردان)، جواد طوسی (‌منتقد) و بازیگران به سئوالات اعضای باشگاه و خبرنگاران پاسخ دادند.

نشست نقد فیلم پرتقال خونی

سیروس الوند  شامگاه چهارشنبه (۱۸آبان) در نشست نقد فیلم ‘پرتقال خونی’ افزود: در شیوه کارگردانی همواره از اصول و قواعد خاص خود پیروی کرده‌ام، هویت خویش را در سینما حفظ کرده‌ام و اعتقاد دارم فیلمساز اگر از هویت خود خارج شود ، یک دورغ پرداز است.

وی اساس فیلم‌های خود را مطابق بر طبقه‌ای که در آن رشد کرده است، دانست و یادآور شد: فیلمساز همواره تحت تاثیر زندگی شخصی خود اقدام به فیلمسازی می‌کند و تاثیر زندگی یک کارگردان در تمامی فیلم‌های او مشهود است.

 

جهت مشاهده ی متن کامل به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

کارگردان فیلم ‘هتل کارتن’، فیلم ‘پرتقال خونی ‘ را بهترین اثر خود ندانست و افزود: اگر بخواهم آثار خود را در یک دسته بندی قرار دهم ، این فیلم را در کنار آثاری چون ‘دست‌های آلوده’ و اولین اثر خود به نام ‘فریاد زیر آب ‘ قرار می دهم و پلان آخر من نیز یادآوری آن فیلم است.

الوند شخصیت‌های فیلم ‘پرتقال خونی’ را خاکستری دانست و گفت: این فیلم بدون حضور هیچ نقش منفی داستان خود را ادامه می دهد و در پایان آن مخاطب تمامی شخصیت‌های فیلم را در حالتی خاکستری می‌بیند و با یکی از آن‌ها با توجه به زندگی شخصی خود ، همذات پنداری می‌کند.

کارگردان فیلم ‘رستگاری در هشت و بیست دقیقه’ دلیل حضور خود در سینمای بدنه را اعتقاد به جذب تماشاگر برای دیدن یک فیلم دانست و اظهار داشت: همان گونه که سینما گران بزرگ دنیا نیز گفته‌اند سالن خالی از تماشاگر توهین به فیلم ساز و مردم است.

وی افزود: فیلم‌های من در کنار جذب مخاطب همواره حاصل توجه و احترام به آن‌ها است و هیچ‌گاه در آثار خود به دروغ پردازی نپرداخته و همواره با تماشاگر فیلم صادقانه برخورد کرده‌ام.

الوند کارگردانی سینما را شغل و حرفه خود معرفی کرده و اظهار داشت : یک کارگردان به فکر درآمد خود برای تامین مخارج زندگی خود نیز هست زیرا شغل او کارگردانی است اما این درآمد زایی نباید به هر قیمتی باشد و کارنامه وی را تاریک کند.

این کارگردان با انتقاد از مقایسه فیلم خود با اصطلاح فیلمفارسی که توسط برخی از افراد صورت می گیرد، گفت: مولفه‌های بسیار زیادی در ‘پرتقال خونی ‘ وجود دارد که این فیلم را از سایر آثار تولید شده که به نام فیلمفارسی در جامعه از آن نام می برند، متمایز می کند.

وی افزود: آثار بسیاری در تمامی ژانرهای سینمای ایران وجود دارد که قابل مقایسه با این گونه از سینما هستند و از مولفه‌های آن برخوردارند.

الوند با وجود انتقاد‌های بسیاری که از بازی بازیگران فیلم ‘پرتقال خونی’ می‌شود، بازی بازیگران را نقطه قوت این اثر دانست و افزود: بازی متفاوت حامد بهداد در این فیلم و حضور درخشان فریبرز عرب نیا و نیوشا ضیغمی سبب شده تا مخاطب شخصیت‌ها را باور کند.

نیوشا ضیغمی یکی از بازیگران این فیلم، مسیر موفقیت زنان در سینمای ایران را بسیار سخت و طاقت فرسا توصیف کرد و افزود: در سینمای ایران معمولا مردان شخصیت‌های اصلی و مهم هر داستانی هستند و زنان انتخاب چندانی برای پذیرش نقش‌ها ندارند.

ضیغمی هدف خود از حضور در سینمای بدنه را شناخته شدن توسط مردم عنوان کرد و افزود: قبل از حضور در چنین سینمایی در ۸ فیلم سینمایی حضور پیدا کردم و ۲ بار نیز کاندید بهترین بازیگر جشنواره شدم اما به دلایل مختلف تعدادی از این فیلم ها اکران نشد و برخی دیگر نیز با استقبال مواجه نشد و من نیز همچنان در میان مردم ناشناخته باقی ماندم.

بازیگر فیلم ‘اخراجی‌ها’ همچنین گفت: تماشاگران بزرگترین سرمایه سینما هستند، زیرا سینما در صورتی می‌تواند رسالت فرهنگی خود را انجام دهد که مخاطبی برای دریافت وجود داشته باشد.

وی تمامی شخصیت‌های فیلم ‘پرتقال خونی’ را دارای نمونه‌های فراوان در جامعه دانست و بیان کرد: با نگاهی دقیق به پیرامون خود می‌توانیم نمونه‌ها و مثال‌های بسیاری از شخصیت‌های این فیلم را به یاد بیاوریم و با شخصیت‌های داستان به راحتی همذات پنداری کنیم.

این بازیگر حفظ بنیان خانواده را اصلی ترین پیام این فیلم دانست و افزود: این فیلم شاید در نظر اولیه یک داستان ملودرام باشد و در قالب یک مثلث عشقی داستان خود را ادمه دهد اما پیام درون آن حفظ و محکم کردن بنیان خانواده‌ها برای جلوگیری از آسیب است.

محمد نشاط تهیه کننده فیلم پرتقال خونی ساخت فیلم در بخش خصوصی را جنگی نابرابر نامید و افزود: فیلم سازی در بخش خصوصی با توجه به شرایط تولید و توزیع نابرابر در سینما بسیار سخت و طاقت فرسا است و نمی توان انتظار زیادی از این بخش در ساخت فیلم‌های بهتر داشت.

وی با ابراز خوشحالی از استقبال تماشاگران از این فیلم عنوان کرد: با توجه به شرایط نا مناسب تبلیغات این فیلم توانسته به فروش خوبی دست پیدا کند.

نشاط بازگشت سرمایه را مهم ترین دلیل گرایش بخش خصوصی به سمت سینمای بدنه دانست و بیان کرد: سینمای بدنه به دلیل برخورداری از فروش خوب خود در گیشه می تواند سرمایه را به سرمایه گذاران باز گرداند.

جواد طوسی به عنوان منتقد حاضر در نشست با اشاره به فیلم‌های سیروس الوند، گفت: الوند به خوبی و از تجربه اول خود در فیلم سازی نشان داده است که قواعد ماندگاری در سینما را به خوبی می‌داند و توانسته است به شکلی معقولانه سال‌ها در این سینما حضور داشته باشد.

وی افزود: داستان پردازی و قصه گویی در فیلم‌های این کارگردان سیر مداومی داشته و بخشی از مولفه‌های فیلم‌های وی است.

این نویسنده و منتقد سینما، فیلم ‘پرتقال خونی’ را جزو تجربه‌های موفق این کارگردان ندانست و افزود: در گذشته فیلم‌هایی توسط این کارگردان ساخته شده است که به مراتب موفق تر از این اثر بوده اند اما از نگاهی دیگر و با توجه به شرایط و فضای حاکم بر سینمای ایران، این فیلم را نمی‌توان اثری نازل دانست.

وی در ادامه افزود: تمامی آثار مورد بررسی در سینما باید با توجه به شرایط سینما در آن دوره مورد نقد و بررسی قرار گیرد و از نقد‌های بی رحمانه و مقایسه‌ای میان آثار استفاده نشود.

طوسی پایبند بودن الوند به اخلاقیات را بارزترین ویژگی فیلم‌های این کارگردان دانست و عنوان کرد: در هیچ کدام از فیلم‌های این کارگردان صحنه‌ای غیر اخلاقی و در تقابل با سنت‌ها و عرف جامعه دیده نمی‌شود.

این منتقد تولید این گونه آثار در سینمای ایران را لازمه پیشرفت سینما دانست و افزود: این گونه از فیلم سازی به دلیل حرکت به سمت صنعت – سینما و با احترام به مخاطب خود می تواند مسیر پیشرفت سینمای ایران را فراهم کند.

/ 0 نظر / 70 بازدید